چرا در روایات همیشه میگوید اسرافیل حجاب خداست نه جبرئیل نه میکائیل
اسرافیل حجاب خداست این یعنی چی؟این روایات خیلی زیاد است، شاید ده بیست تا روایت در بحارالانوار هست که میفرماید اسرافیل حجاب خداست. اگر کسی ارتباطش با جبرئیل بیشتر شد، جبرئیل به او بیشتر میدهد. کسی که ارتباطش با جبرئیل کم شد، جبرئیل به او کم میدهد. مسلمان و غیر مسلمان هم نداریم. اگر جبرئیل (ع) از یک کاری بدش میآید، من هم آن کار را انجام دادم، قطعاً جبرئیل به من کمتر عنایت خواهد کرد و رابطهاش با من کم میشود. اگر جبرئیل (ع) از یک کاری خوشش میآید، ما آن کار را زیاد انجام دادیم، جبرئیل به این آدم بیشتر خواهد داد. این را از روایات میشود فهمید که این فرشته، علاقهاش به چی است و ارتباطش بیشتر با چیست؟
در ادامه مرحوم نراقی، چند آیه و حدیث هم میآورد درباره این که کسی که گناه بکند، فهمش خراب میشود. بعد توضیح میدهد و میگوید کسی که خیلی دنبال پول برود، کم فهم میشود. کسی که مثلاً فرض کنید که دنبال عنوان و مقام و ریاست باشد، کسی که خودش را ببیند این درس خوان نمیشود. نمونههای خیلی زیادی هم در تاریخ داریم آن کتاب آداب المشق میرعماد قصههای خیلی خوبی در این باره دارد. یا کتاب جامع الحکایت عوفی آن هم در این زمینه چندتا قصه تاریخی دارد. شهیدثانی هم در کتاب منیة المرید این را از شعر نقل میکند: شکَوْتُ إلَى وَکِیعٍ سُوءَ حِفْظِی فَأرْشَدَنِی إلَى تَرْکِ المعَاصی به وَکِیع گفتم که حافظهام خوب نیست، گفت کم گناه بکن، حافظهات خوب میشود. پس بحث امروز این شد که ارتباط با ملائکه، ارتباط با مجردات با لوح با قلم، کرسی، عرش باعث علم آموزی می شود. مثلاً شما بینید عرش یعنی چی؟ حامل عرش یعنی چی؟ مستوای عرش یعنی چی؟ این که مثلاً میگویند امیرالمؤمنین، حامل عرش شد، این یعنی چی؟ فاطمه زهرا حامل عرش خداست این یعنی چی؟ بعضی جاها میگویند که پنج تن (ع) و پیغمبران اولوالعزم اینها حامل عرش خدا هستند اینها یعنی چی؟ یا مثلاً در سوره حمد میگوید که عرش خدا را روی دوش رحمان و رحیم و مالک و الله هست این یعنی چه؟ کسی در این باره ها فکر بکند اینها روی تهذیب نفس بسیار موثر هست. عرض کردم بخش اول تهذیب نفس مربوط به قوه عاقله است که آن بقیه تحت تدبیر این قوه قرار بگیرد.
سایت جماران