اشک های بی صدا

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

در میانه چپ و راست

20 اسفند 1396 توسط سليمي بني

در میانه چپ و راست

  یکی از محکمات اندیشه امام و رهبری این است که  انقلاب در سال 57 تمام نشد بلکه این یک حقیقت امتداد دار است که سبک مدیریتش، اصول ثابتی دارد که شناخت آنها برای امتداد دادن به انقلاب و حل چالشهای امروز نیاز است.  سید علی خامنه ای در کتاب  طرح کلی اندیشه اسلامی در قران دو فصل مهم را به سبک انقلاب پیامبران اختصاص داده است.

  او در یک فصل نظام اهداف و در فصل دیگر سبک تحقق این اهداف را تبیین میکند. هدف نهایی پیامبران رشد و  سلوک همه انسانها به سمت خدا است. اما برای تحقق این هدف، نظامی از اهداف وجود دارد که عدم توجه به ترتیب و ترتب آنها ما را دچار خطا میکند. قطعا برای تحقق یدخلون فی دین الله افواجا باید اول شریعت و ظاهر رفتارها تغییر کند.

  اما مقدم بر تغییر ظاهر رفتارهای افراد باید زمینه و محیط اقدام بر اساس توحید شکل بگیرد. هر مرحله ای که به لحاظ غایت مقدم است کار را برای تحقق مرحله بعدی ساده میکند. فلذا تغییر و اصلاح جامعه بر اصلاح فرد مقدم است. اما برای تغییر جامعه نیز عمیق ترین و اصیل ترین لایه را باید بر اساس هویت مشترک انسانی معرفی کرد.  متن جامعه فارغ از تفاوتها و تمایزات افراد بر اساس هویت مشترک انسانی معرفی میشود. او  جامعه بی طبقه توحیدی را برای سبک تغییر این لایه از جامعه مورد توجه قرار میدهد. حیاتی ترین و اساسی ترین بخش جامعه آن متن وحدانی جامعه است که دین اولا آن را تغییر میدهد. تغییر از جامعه شیطانی به بستری مستعد برای رشد انسانی یا تغییر وضعیت  استبدادی به  مردمسالاری که اولین بروز جامعه بی طبقه توحیدی است. و این یعنی تغییر از استبداد به مردمسالاری اولین قدم در تحقق شریعت است.

  اما نکته مهمی که در فرایند این تغییر باید مورد توجه قرار داد جدا کردن دو حیثیت صیرورت و تغییر از فاعلیت و تاثیر است. یعنی به لحاظ تاثیر و فاعلیت، آن مراحلی که در نهایت باید تغییر و صیرورت پیدا کنند اول به کار میروند. لذا عقاید و ایمان انسانها که در مراحل نهایی رشد قرار دارند، خودشان برای ایجاد تغییر رفتارها و ساختارها به کار میروند. لذا نقطه شروع، ایمان و توحید است و نقطه نهایت نیز ایمان و توحید است. و این یعنی انقلاب بر اساس ایمان و انگیزه و اندیشه مردم پیش میرود. لذا حضرت امام در انتهای کتاب حکومت اسلامی خود روی راهبرد  تبلیغات و  تعلیمات تاکید میکند. به تعبیری تغییر  گفتمان و باور مردم برای ایجاد حرکت.

  با این حساب روش انقلاب اسلامی از دو طیف جدا میشود اول از کسانی که عقاید را ترویج میکنند اما این عقاید را بدون توجه به غایات و راهبردهای روی زمین در جامعه تبلیغ میکنند. یعنی کلیات ابوالبقا میگویند. اینها نمیتوانند یک جنبش و حرکت اجتماعی خلق کنند. دوم کسانی که تغییر را بر اساس عقاید و ایمان مردم سامان نمیدهند بلکه معتقدند اول ساختارها را عده ای تغییر میدهند بعد مردم به تبع رشد میکنند.

  راست بی خاصیت و چپ ظاهرگرا در دو سوی سبک انقلاب حضرت امام قرار میگیرند. راستی که اندیشه هایش به واقعیت امتداد نمیابد و چپی که اساسا کار را با ایمان مردم پیش نمیبرد. راست در چنته جز آرمانها و عقاید چیزی ندارد و توان امتداد دادن این اندیشه ها تا ساحت اقدام و راهبردها را ندارد و چپ نیز فقط تغییرات را ملاحظه میکند و قدرت ندارد فاعلیت و ایمان مردم را برای ایجاد چنین تغییراتی پای کار بیاورد. انقلاب هم روشش  توحید است و هم غایتش  توحید است. هم برای  مردم است هم به دست  مردم. و این سبک کار انبیا و اولیا است.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

اشک های بی صدا

کد شامد:1-1-695173-64-4-1
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • ثواب گریه

Random photo

یاد مرگ درمان بسیاری از بیماری‌های نفسانی انسان است

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس