در مقایسه با سایر موجودات, ظرفیتهای نهفته در وجود انسان چه امكان متفاوتی را در انجام خواستههایش به او بخشیده است؟
در مقایسه با سایر موجودات, ظرفیتهای نهفته در وجود انسان چه امكان متفاوتی را در انجام خواستههایش به او بخشیده است؟
نفس حيوانى فاعل بالآلة و الحركة است؛ يعنى براى اينكه كارى انجام دهد هم به اعضا و ابزار نيازمند است و هم بايد اعضا و ابزار مزبور را به حركت درآورد تا كارى انجام شود. امّا روح انسانى فاعل بالقصد و الاراده است. يعنى بدون نياز به اعضا و ابزار و حركت و تقلّا، به صِرف اراده و خواست او، كارها انجام مىشود.
به تعبير ديگر، انسانى كه به حقيقت خويش بازگشته و به تماميّت خويش دست يافته، مظهر صفت «كُن فَيَكون» حضرت حق است. لذا در حديث قدسى، خداوند مىفرمايد : يَابنَ آدَمَ اَنَا اَقولُ لِلشَّىءِ كُن فَيَكونُ اَطِعنى فيما اَمَرتُكَ اَجعَلكَ تَقولُ لِلشَّىءِ كُن فَيَكونُ: اى فرزند آدم! من به چيزى بگويم باش، ايجاد مىشود. در آنچه به تو امر كردم مرا اطاعت كن تا تو را هم بهگونهاى قرار دهم كه به چيزى بگويى باش، ايجاد شود.
انسانى كه حجابهاى ظلمانى و نورانى را درنورديده و به تماميّت روح راه يافته، به مقام #ولايت دست پيدا كرده است. چنين كسى با مُلك وجود خود بر عالم شهادت مطلقه، يعنى عالم مادّه و طبيعت، با مثال و خيال متّصل خود بر عالم خيال و مثال منفصل، كه برزخ عالم وجود است و با عقل خود بر عالم عقل، كه عالم فرشتگان، اسماء و حقايق ملكوتيّه است، تسلّط دارد و تمامى عوالم، تحت تسخير و ارادهى او قرار دارند. اين همان جايگاه و مقام خليفة اللّهى انسان است و چنين انسانى قائممقام و جانشين خداوند و مظهر ولايت او بر عالم وجود است.
مهدی طیّب، شراب طهور، ص ٦٦
سایت اهل ولاء www.ahlevela.com