عزاداری
?عزاداری
۱. بهترین شیوه عزاداری :
تشکیل مجالس باشکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسین(علیه السلام ) و تاریخ کربلا و تحلیل فرازهای آن و مراسم سوگواری و تشکیل دستهجات عزاداری باشکوه، توأم با شعارهای بیدارکننده وسازنده و توزیع جزوه و پوسترهای پرمحتوا واستفاده از پلاکاردها یا شعارهای جالب و جذّاب و روشنگر اهداف عزاداری حضرت سیدالشهدا (علیه السلام ) و مانند آن است.
۲. عزاداری امام حسین(علیه السلام ) :
عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع است، ولی باید بهگونهای برگزار شود که موجب وهن مذهب نگردد و آسیبی به بدن وارد نشود و مدّاحان محترم از خواندن اشعار کفرآمیز یا آلوده به شرک یا مضامینی که در شأن حضرات معصومین: و پیروان آنان نیست خودداری ورزند. استفاده از آلات موسیقی مناسب مجالس لهو وفساد جایز نیست و برهنه شدن به هنگام عزاداری هرگاه در حضور زنان باشد حرام و اگر زنان نباشند اشکال دارد.
۳. مدّاحیهای مطلوب : استفاده از مدّاحی مدّاحانی که از اشعار کفرآمیز و آمیخته با غلو یا خلاف واقع استفاده نکنند و سبک وآهنگ آنها مناسب مجالس لهو و فساد نباشد اشکالی ندارد.
۴. زبان حال : منظور از زبان حال آن است که حالت آن بزرگواران چنین تعبیراتی را اقتضا میکند و این کار به دو شرط جایز است: نخست اینکه واقعاً این سخنان مناسب چنان حالتی باشد و دیگر اینکه معلوم باشد که زبان حال است نه زبان قال.
۵. اشعار و الفاظ نامربوط : عزاداری خامس آل عبا 7 از مهمترین شعائر دینی است ولی باید از سخنان و اشعاری که متناسب با عزاداران اهلالبیت نیست جدّاً خودداری شود زیرا حضرت سیدالشهدا از اینگونه امور بیزار است.
۶. حمل علامت در عزاداری : چون حمل علامتها در کوچه وخیابان غالباً باعث مزاحمت برای مردم وآسیب برای حملکنندگان میشود و بیشباهت به صلیب نصاری نیست، بهتر است از آن بپرهیزید.
۷. طبل و سنج : استفاده از آلات موسیقی در مسجد و حسینیه به طور کلی جایز نیست و در غیر آن استفاده از طبل و سنج و نی در صورتی که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند، و به گونهای نباشد که باعث ایذاء دیگران گردد جایز است ولی استفاده از سایر آلات موسیقی از جمله دف جایز نیست.
۸. موسیقی در عزا : همه صداها و آهنگهایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است. حرمت گوش دادن به آهنگهای حرام در ایام عزا بیشتر است و نیز مناسب است از گوش دادن به موسیقیهای حلال که با این ایام تناسب ندارد پرهیز شود.
۹. نی زدن : هرگاه آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد باشد جایز نیست.
۱۰. قمه زنی : عزاداری خامس آل عبا 7 از مهمترین شعائر دینی و رمز بقاءِ تشیع است و باید هرچه باشکوه تر برگزار شود، امّا لازم است از کارهایی که آسیب به بدن میرساند، یا موجب وهن مذهب میشود، جدّاً بپرهیزند.
۱۱. بالا و پایین پریدن : عزاداری خامس آل عبا7 از افضل قربات است و چنین مجالسی باید مرکز نشر و گسترش معارف اهل بیت : باشد و از چنین کارهایی بپرهیزند.
۱۲. برهنه شدن : برهنه شدن هنگام سینه زنی اگر در حضور نامحرم باشد حرام است و در غیر این صورت نیز چون سبب وهن است بنابر احتیاط باید ترک شود؛ ولی باز گذاشتن کمی از جلوی سینه برای سینه زنی یا کمی از پشت برای زنجیر زنی مانعی ندارد.
۱۳. طشت گذاری و الوار کشی : این کار صحیح نیست و در منابع معتبر وارد نشده است.
۱۴. استفاده از بلندگو : نباید بلندگوهای مجالس عزاداری برای همسایهها مزاحمت داشته باشد؛ بنابراین، بلندگوها برای داخل مسجد تنظیم شود ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد. البتّه صدای بلندگو به ویژه در مورد اذان صبح باید بهگونهای باشد که حال همسایگان رعایت شود.
۱۵. گریه بلند در عزاداری : عزاداری خامس آل عبا از افضل شعائر اسلامی است و گریه خواه آهسته باشد یا بلند جزءِ این شعائر عظیم محسوب میشود، ولی فریاد کشیدن وصداهای غیر متعارف که موجب وهن است ترک شود.
۱۶. پوشیدن لباس مشکی : پوشیدن لباس مشکی در ایام شهادت جنبه تعظیم شعائر دارد و مستحبّ است.
۱۷. کار کردن در روز عاشورا : حرام نیست، امّا مناسب است وقتی را برای شرکت در عزاداری اختصاص داد.
۱۸. نماز ظهر روز عاشورا : مانند نمازهای دیگر است که میتوان آن را به جماعت یا فرادی خواند، امّا بهتر است در صفوف بههمپیوسته حضور یافته، نماز را به جماعت بخوانند.
۱۹. روزه در محرّم و روزه عاشورا : روزه گرفتن در ماه محرّم مستحبّ است امّا در روز عاشورا کراهت دارد.
۲۰. آرایش کردن در ایام عزاداری : اصلاح کردن اشکالی ندارد وآرایش برای همسر جایز است، ولی سزاوار است در شبها وروزهای شهادت ائمّه ترک شود.
۲۱. حنا گذاشتن در ایام عزاداری : چون حنا بستن نشانه شادی است بهتر است در ایام عزاداری ترک شود.
. سرمه کشیدن : سرمه کشیدن در ایام عزاداری اشکالی ندارد.
۲۲. عقد کردن در ایام عزا : عقد کردن در این ایام اشکالی
ندارد امّا جنبههای شادی در آن حذف شود و به اصل عقد که در آن عجله دارند اکتفا کنند.
۲۳. نزدیکی کردن در ایام عزا : نزدیکی کردن در ایام عزا حرام نیست، امّا سزاوار است در شب و روز شهادت پرهیز شود.
۲۴. استفاده از تخمه و مانند آن در عزا : این کار اشکالی ندارد امّا اگر در عرف محل انجام دادن آن را نشانه شادی میدانند بهتر است ترک شود.