چرایی حمایت از کالای ایرانی
برای تحقق هر امر مهمی در جامعه داشتن درک درست از آن ضروری است. در موضوع مهم و راهبردی حمایت از کالای ایرانی، داشتن درک درست و جامع از مفهوم «حمایت از کالای ایرانی» کمک فراوانی به تحقق آن خواهد کرد. حمایت از کالای ایرانی سطوح مختلفی دارد. در نگاه اول دو سطح مردم و دولت(دولت به معنای عام نه صرفا قوه مجریه) قابل شناسایی است.
مردم در مسیر زندگی خود نیازهای فراوانی دارند که برای تامین آن باید کالا تهیه کنند. دو کار اصلی که دولت باید انجام دهد تنظیم تعرفهها با رویکرد حمایت از تولید داخل و مبارزه جدی با پدیده قاچاق است.
تولید جنس باکیفیت در حمایت از کالای ایرانی نقشی بنیادین دارد.تولید جنس باکیفیت و مقرون به صرفه بودن از عناصر بنیادی در حمایت از کالای ایرانی محسوب می شوند و امید است حمایت از کالای ایرانی از شعار تبدیل به شعور و میدان عمل شود و با کیفیت پایین و قیمت بالا کالای ایرانی حمایت نمی شود.
حمایت از کالای ایرانی موجب قوی شدن اقتصاد کشور می شود.خیلی روشن است که اگر مردم خرید کالای خارجی را کم کنند و تا حد ممکن از کالاهای ایرانی یا کالاهایی که بخشی از آن در ایران تولید میشود، استفاده کنند، بازار کافی برای تولید کننده ایرانی به وجود میآید و زمینه رونق یافتن تولید داخلی فراهم خواهد شد و این به معنای ایجاد شغل بیشتر و ارتقای امنیت شغلی در جامعه است.
مردم همان میزان که وظیفه دارند کالای ایرانی تهیه کنند، همان میزان هم وظیفه دارند تا از تولید کننده ایرانی حداکثر کیفیت را مطالبه کنند تا شاهد رشد و افزایش کیفیت تولید ایرانی باشیم.اقتصاد مکمل گفتمان دیپلماسی سیاسی و صنعت نظامی کشور قلمداد می شود.
اشتغال جوانان از مهم ترین اثرات حمایت از کالای ایرانی است.
شکوفایی اقتصادی کشور، اشتغال جوانان و همینطور کم شدن بزه از مهم ترین اثرات حمایت از کالای ایرانی است و مردم عزت و غرور ملی خود را حفظ کنند و کالاهای ایرانی مصرف کنند.
اگر مردم خرید کالای خارجی را کم کنند و تا حد ممکن از کالاهای ایرانی یا کالاهایی که بخشی از آن در ایران تولید میشود، استفاده کنند، بازار کافی برای تولید کننده ایرانی به وجود میآید و زمینه رونق یافتن تولید داخلی فراهم خواهد شد و این به معنای ایجاد شغل بیشتر و ارتقای امنیت شغلی در جامعه است و درپی حمایت از کالای ایرانی کمک جدی برای ارتقای توان داخل صورت می پذیرد.
دولت به عنوان نهادی که اختیارات لازم برای تنظیم بازار را دارد میتواند معادلات بازار را به گونهای تنظیم کند که مصرف کالای داخلی در مقایسه با کالای خارجی منطقیتر و صرفه اقتصادی بهتر داشته باشد.مسئولان با ارایه وام های کم بهره، حمایت از تولیدکنندگان و صادرات در حمایت از کالای ایرانی نقشی تاثیرگذار دارند.